Search
  • Swiftlet Mdk

Apa jenis bahan dinding yang harus digunakan untuk rumah burung walet?


Bagi pengusaha burung walit yang baru, sangat penting untuk membincangkan struktur rumah sebelum memulakan, sebab ia sangat sukar untuk diubah suai setelah dibina. 1. Elakkan menggunakan batu bata ringan di dinding utama, walaupun penebatnya bagus tetapi mempunyai terlalu banyak masalah lain. (Bata ringan juga disebut bata busa)



2. Gunakan batu bata dua lapis untuk dinding jika boleh, terutamanya untuk penebat haba yang baik, anti-sejuk dan pemeliharaan haba.

Jarak antara dinding dan dinding bergantung pada persekitaran anda; di kawasan pergunungan atau persekitaran sejuk, anda tidak perlu menempah ruang. (Dua batu bata melekat bersama)

Anda perlu sedikit lebih lebar di tengah-tengah tempat yang panas.


3. Adakah kayu atau bata lebih baik? Kelebihan kayu adalah bahawa ia tidak menyerap terlalu banyak haba, yang menyebabkan sejumlah besar udara panas dikeluarkan ke dalam rumah pada waktu malam. Kelemahannya adalah keselamatan dan ketahanan.


4. Batu bata tanah liat merah lebih baik daripada batu bata pasir? Sekiranya keadaan mengizinkan, kesan penebat haba batu bata merah akan lebih baik, tetapi batu bata pasir juga dapat dibuat dengan ideal.


5. Adakah saya perlu menggunakan plaster simen ke permukaan bata?

Dianjurkan agar di dalam dan di luar melepa simen. Ini bukan hanya tampan, tetapi juga dapat mengurangkan udara panas dan sejuk yang meresap oleh dinding, dan memaksimumkan kestabilan rumah walet.


Ringkasannya adalah bahawa tidak kira apa bahannya, anda boleh membuat rumah menelan yang berjaya, anda hanya perlu mengelakkan kesilapan di atas, hanya untuk mengukur sama ada terdapat sumber-sumber ini di tempat anda.


#bahanrumahwalet #rumahwalet #sarangburung


7 views0 comments